BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

14 juli 2009 @ 07:47 door | Geen reacties

(Voor)lezen

alfabetBladzijden vol letters (getallen ook) hadden een magische aantrekkingskracht op mij. Ik wilde weten wat daar stond. Voorlezen was thuis niet aan de orde dus stortte ik mezelf op die woordenbrij. Dat al die tekentjes ook verlammend kunnen werken op kinderen had ik me nooit zo gerealiseerd tot dat ik het boek ‘Schoolpijn’ las van Daniel Pennac.

Het kan voor een kind een wonder zijn te ervaren dat hij zijn naam kan schrijven. De moeizaam nagetekende letters j  a  n,  dat is hijzelf: jan. En hij is zo belangrijk dat hij voor de eerste letter een hoofdletter mag gebruiken: Jan.
Maar een hele bladzijde vol met die kriebeltekentjes kan angstaanjagend zijn. Om mij hier iets bij te kunnen voorstellen heb ik het zinnetje “ik kan lezen en schrijven” vertaald met Google Translate en dan krijg je dit: أستطيع القراءة والكتابة

Nu vind ik dit er prachtig uitzien maar moet er toch niet aan denken dat ik moet leren wat er staat.

Ploeteren
Dit moeizame proces van letter naar lettergreep, van lettergreep naar woord en uiteindelijk naar een hele zin kan zo’n inspanning zijn dat het bijna onmenselijk is ook nog te willen dat een kind begrijpt wat die moeizaam bij elkaar geharkte letters betekenen. En als je niet goed begrijpt wat je leest dan is er ook geen lol meer aan, dan is het alleen maar ploeteren.

Het is volgens Pennac dan ook logisch dat je blijft doorgaan met voorlezen. Door voor te lezen, ook al zit een kind op school, word het zelf lezen hanteerbaar. Kinderen willen heel vaak hetzelfde verhaaltje horen en kennen soms hele stukken uit hun hoofd. Vroeg of laat komt er een moment dat het over je schouder gaat meelezen omdat je misschien een woord hebt overgeslagen of omdat het wilt weten hoe je dat woord spelt.

Leestip: Schoolpijn.

Auteur

Rubrieken Overige

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA