BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

27 oktober 2009 @ 09:00 door | Geen reacties

Verboden te lezen

verboden-te-lezenIn het kader van mijn studie heb ik onlangs een module Sociale Psychologie afgerond. Mocht u denken dat u een uniek en authentiek wezen bent? Dan haal ik u uit die waan, de Sociale Psychologie zegt dat 95 % van ons gedrag het gevolg is van invloeden uit onze omgeving. Maar dit terzijde.

Een van de oudste en meest fundamentele psychologische principes luidt dat het consequent belonen van gedrag de frequentie van dat gedrag zal verhogen. Breng dit in verband met lezen, dan weten we allemaal dat kinderen bijvoorbeeld in het onderwijs beloond worden voor het lezen van boeken. En passant gaan ze het lezen dan ook nog wel leuk vinden.

Lezen tegen betaling?
Ook in onze schoolbibliotheken worden kinderen vast beloond voor lezen, al is het maar in de vorm van een glimlach, schouderklopje of een sticker. In diverse staten in Amerika vindt zelfs een leesbevorderingsprogramma  plaats waarin kinderen van arme ouders twee dollar krijgen voor elk gelezen boek.

Het gevaar van beloningssystemen voor lezen is dat kinderen gaan denken dat ze lezen om te verdienen, niet omdat ze lezen op zichzelf leuk vinden.  Na afloop van het beloningsprogramma, als er niets meer te verdienen valt, bestaat de kans dat kinderen zelfs minder gaan lezen dan voor het programma. Vooral bij kinderen die al van lezen hielden!

Lezen is spelen, niet werken
Kinderen die al van lezen hielden hebben een intrinsieke motivatie, het verlangen om ergens aan te beginnen omdat ze ervan genieten, niet vanwege externe beloningen of druk. Oftewel, de redenen om ergens aan te beginnen moeten met jou te maken hebben – met de vreugde en het plezier dat je voelt als je een boek leest. Met andere woorden, lezen is spelen, niet werken.

Wat gebeurt er als kinderen beloond worden voor het lezen van een boek? De activiteit van het lezen, die oorspronkelijk gevoed werd door intrinsieke motivatie, wordt nu ook gestuurd door extrinsieke motivatie, het verlangen om ergens aan te beginnen vanwege externe beloningen en druk, niet omdat je ervan geniet of het interessant vindt. Terwijl veel kinderen in eerste instantie lazen omdat ze ervan genoten, lezen ze nu vanwege een beloning. Weg de belangstelling voor lezen…

Zullen we het lezen van boeken voortaan gewoon maar verbieden?

Auteur

Rubrieken Overige

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA