BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

3 augustus 2010 @ 09:12 door | 2 reacties

De klant aan het woord

tevreden-klantStadsMonitor, de onderzoeksafdeling van Bibliotheek Vlissingen, voert al ruim 10 jaar klantenonderzoeken uit in bibliotheken in heel Nederland. In samenwerking met collega-onderzoekers is zo een landelijke database ontstaan met beoordelingen en meningen van klanten ten aanzien van de bibliotheek.

Onlangs spitte ik hierin om tot een overzicht te komen van klantenwensen. Deze zijn ondermeer vastgelegd met de vraag: ‘Als u directeur van de bibliotheek zou zijn, wat zou u dan veranderen/doen?’. Naast de gebruikelijke reacties, stuitte ik ook op zeer creatieve en ronduit hilarische opmerkingen. Een greep hieruit wil ik u graag meegeven.

Collectie en dienstverlening

  • ‘Het aanbod van speelfilms eruit gooien, is overbodig’;
  • ‘Alle artikelen meer censureren’;
  • ‘Alle boeken waarin gevloekt wordt verwijderen’;
  • ‘Boeken kunnen lenen met je wijsvinger!’;
  • ‘Meer boeken met sex en cartoons’;
  • ‘In de loop der jaren zie ik bij deze bieb een ernstige vervlakking op literair gebied. Nu blijkt zelfs werk van Goethe vanuit de bieb verdwenen te zijn en is voor mij de maat vol’.

Gebouw en inrichting

  • ‘101x zo groot’;
  • ‘Betere koffie, de huidige is slootwater –> vergelijk zelfbediening AH’;
  • ‘Bovenop de boekenkasten met grote letters het alfabet plaatsen’;
  • ‘Coffeeshop annex kroeg inrichten’;
  • ‘Dat er weer stiltebordjes vertellen dat er niet storend gelachen en gesproken wordt. Dus kleine kinderen maar ook pubers moeten weten dat er stilte hoort in de bibliotheek’;
  • ‘Het geautomatiseerde uitleensysteem onmiddellijk afschaffen en de ruimte vullen met boeken i.p.v. met lucht’;
  • ‘Het pand is niet beveiligd!!! Vooral de brandbeveiliging; ze hebben hier niet eens rookmelders! Ik zou zeggen: meteen aanleggen, niet wachten tot het kalf verdronken is….! Info: 0511-445207!’.

Personeel

  • ‘Aantrekkelijke dames vooral jonger’;
  • ‘Beter opletten dat er geen zwervers liggen te slapen in de leeszaal’;
  • ‘Personeel klantvriendelijkheidstraining geven’;
  • ‘Een pluim voor Jessica!’;
  • ‘Ik vind dat er veel medewerkers aanwezig zijn, misschien dat ik hier op zou bezuinigen’;
  • ‘Niet te snel te woord staan, dat komt zo gestresst over’.

Beleid

  • ‘Toelating van honden in de bieb. Dit verhoogt de gezelligheid’;
  • ‘Als de meeste mensen vrij zijn moet de bieb open zijn’;
  • ‘De bibliotheek is een ‘leesinstituut’, dus niet bestemd voor kindercrèche of als café. Je komt voor info, gezelligheid zoek je elders!’;
  • ‘Geen winkelwagens binnenlaten’;
  • ‘Uitzoeken wie echt met een doel naar de bieb komt, en rondhangende nietsnutten die niet eens lid van de bieb zijn eruit schoppen’;
  • ‘Conclusies trekken, back to basics, boeken lenen is core-business, rest afstoten, informatieve boeken opdoeken, info is goed/beter op internet beschikbaar en 90% van Nederland heeft thuis internet’.

Het meedenken van de klant blijft inspirerend…

Auteur

Rubrieken Overige

Trefwoorden

Reageren

2 thoughts on “De klant aan het woord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA