BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

7 september 2010 @ 08:20 door | 2 reacties

Wat doet een mediatheekmedewerkster op school?

Een mediatheekvorlezen aan kleuters tijdens de Spetterdagmedewerkster biedt ondersteuning aan leerkrachten op (basis)scholen ter versterking van het taalonderwijs, leesbevordering en het aanleren van informatievaardigheden. Jammer genoeg is gebleken dat de lees- en taalvaardigheden bij kinderen steeds minder worden. Daarom willen wij bereiken dat meer kinderen gaan lezen en dat ze vooral ook meer leesplezier krijgen.

Dit doen wij door o.a. leesbevorderende activiteiten te organiseren zoals het introduceren, organiseren en begeleiden van projecten zoals: de Nederlandse kinderjury, de Kinderboekenweek, de voorronden Nationale Voorleeswedstrijd, de Nationale Voorleesdagen e.a.
Natuurlijk helpen we kinderen ook met hun zoektocht naar een leuk boek. Op de foto lees ik voor tijdens de spettermiddag op school aan de kleuters die het gespetter even beu zijn. Wie had ooit kunnen denken dat er nog kinderen zijn die het voorlezen boven het spetteren met water verkiezen?

Leesbevordering
Bij de kleuters gaat het vooral om het uitbreiden van hun woordenschat. De ene week lezen we een prentenboek of een boek uit de methode van school interactief voor. Een andere week doen we een bijpassend spelletje of spelen het verhaal na, weer een andere keer herhalen we alles en we bekijken af en toe een klein filmpje of verhaaltje op het digitale schoolbord.

Met taalzwakke kinderen uit groep 3 kiezen we samen een boek gericht op hun avi-niveau, waarin we samen een stukje lezen d.m.v. de methode die op school gebruikt wordt. De kinderen nemen dit boekje mee naar huis om thuis lekker verder te lezen. Voor elk gelezen boek krijgt het kind een sticker op zijn leeskaart. De nadruk ligt hier vooral op het behoud van leesplezier.

Vanaf groep 4 krijgen de kinderen een leeslogboek waarin ze bij kunnen houden wat ze hebben gelezen en wat ze ervan vonden. Het leeslogboek zit vol illustraties, boekenpagina’s en informatie over bijvoorbeeld de Kinderboekenweek, verwijzingen naar leuke sites, boeken en schrijvers. Er is ruimte voor boekentips van vrienden en handtekeningen van schrijvers.

Vanaf groep 4 bieden we lesjes aan om het lezen te promoten. We praten bijvoorbeeld over boeken om meer leesplezier te krijgen, hiervoor gebruiken we de methode van de Engelse kinderboekenschrijver Aidan Chambers. Verder komen aan bod: kinderen bewust laten worden welke boeken ze leuk vinden, boekpromotie in een boekenkring, hoe promoot je een boek, kennismaking met verschillende personages en verhalende teksten. Dit zijn enkele voorbeelden van lessen die wij aan de kinderen geven.

Mediawijsheid
Daarnaast helpen wij de kinderen bij het maken van werkstukken en presentaties. Hoe zoek je de juiste informatie op internet, waar moet je op letten, is de informatie betrouwbaar en niet te moeilijk geschreven, hoe kan je dit het beste verwerken, wat is er allemaal mogelijk op een computer? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van vragen die wij beantwoorden.
Tegenwoordig is er zo veel mogelijk op internet en kinderen zullen dit moeten leren. Wij willen de kinderen mediawijzer maken door lessen aan te bieden waarin ze dit spelenderwijs aanleren. Momenteel wordt er gewerkt aan een mediawijsheidpakket speciaal gericht op leerkrachten, ouders en leerlingen en ook dit zal in een later stadium aangeboden worden.

Ik (en ik denk dat ik nu ook namens mijn andere mediatheekcollega’s spreek), vind het ontzettend leuk, afwisselend en dankbaar werk.

Reageren

2 thoughts on “Wat doet een mediatheekmedewerkster op school?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA