BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

18 oktober 2010 @ 08:10 door | Geen reacties

Meer dan boeiend

Hoe is het om als kunstenaar te worstelen met een opdracht? Hoe kijkt hij naar de wereld om hem heen of naar zijn model? Hoe werken andere kunstwerken als inspiratiebron? Vragen die kunstliefhebbers zich waarschijnlijk wel eens gesteld hebben, maar zelden beantwoord hebben gezien. Als er één beroepsgroep is die niet graag over hun eigen werk praten, dan is het wel de kunstenaar. ‘Het schilderij moet zichzelf duiden’, zo luidt vaak het antwoord.

Als u toch een geloofwaardig antwoord wenst -in dit geval vanuit de geest van een vrouwelijke schilder- dan beveel ik u Susan Vreeland’s De passie van Artemisia van harte aan. Vreeland is docente kunstgeschiedenis en letterkunde in Californië en schreef ook romans over Johannes Vermeer (‘Meisje in hyacinthblauw’) en Auguste Renoir (‘De lunch van de roeiers’).

judith-onthooft-holofernesDe knap gecomponeerde historische roman speelt rond 1611. De Italiaanse schilderes Artemisia Gentileschi (1593-1652) klaagt op 18-jarige leeftijd haar schilderleraar Agostino Tassi aan voor verkrachting. Na een vernederend proces vlucht het meisje in een gearrangeerd huwelijk met de kunstenaar Pietro Stiatessi, die haar meeneemt naar zijn geboortestad Florence waar Artemisia’s schilderstalent tot volle bloei zal komen.
Zo wordt zij de eerste vrouw die toegelaten wordt tot de Accademia di Belle Arti. Dit leidt echter tot het einde van haar huwelijk, waarna ze zich met nog meer hartstocht op de kunst stort, eerst in Rome, Genua en later in Londen en Napels.

Ze schilderde veel Bijbelse taferelen en besteedde daarbij veel aandacht aan de expressie van de vrouwenfiguren, met kenmerkende licht-donker contrasten. In het boek wordt diepgaand aandacht gegeven aan het thema de onthoofding van Holofernes, generaal van de Babylonische koning Nebukadnezar, door Judith. Artemisia schilderde hiervan verschillende versies.

De schrijfster beschrijft met kennis van zaken zowel de kunstschatten in de verschillende Italiaanse steden, maar ook bekende personen die een belangrijke rol in  haar leven spelen, zoals de mecenas Cosimo II de’ Medici en Galileo Galileo. Maar het portret dat Vreeland tekent van de bijzondere kunstenares die met realisme en scherpe contrasten tussen licht en donker zo’n kenmerkende stijl ontwikkelde, is meer dan boeiend te noemen.

Auteur

Rubrieken Recensies

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA