BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

2 november 2010 @ 08:34 door | 4 reacties

Boeken(t)huis

Lezend kind door Jessie Willcox Smith Ondergesneeuwd door een continue stroom van e-mails en de waan van de dag, maar bij toeval weer aan de oppervlakte gekomen: ‘Huisbibliotheek is goed voor schoolresultaten’.

Een bericht om even bij stil te staan, juist nu lezen het stempel ‘linkse hobby’ draagt en voorlopig door onze nieuwe leiders wordt gedoogd (als het maar niet te veel geld kost).

De gunstige effecten van lezen zijn namelijk nog belangrijker dan men al dacht. Zo doen kinderen, die opgroeien in een huis met boeken, het beter op school en halen een hoger opleidingsniveau. Boeken stimuleren tot doorleren, ongeacht de opleiding of sociale achtergrond van de ouders.

Dat is de conclusie van een internationaal, meerjarig onderzoek van de universiteit van Nevada waarbij ze 70.000 gezinnen in 27 landen twintig jaar volgden. Het maakt dus niet uit of ouders hebben doorgeleerd, welk beroep ze uitoefenen, hoe hoog hun inkomen is: als er thuis boeken zijn, zullen de kinderen gemiddeld drie jaar langer naar school gaan dan leeftijdgenoten uit huisgezinnen zonder boeken.

Boekvriendelijk
Nog opvallender is dat het effect universeel lijkt: het is aanwezig in rijke en arme landen, in verleden en heden, in communistische en kapitalistische landen, onder het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime, en (vooral) in China. Het opgroeien tussen boeken, of in een ‘boekvriendelijk klimaat’ is dus belangrijker voor de onderwijsresultaten van kinderen dan hun sociale, culturele, regionale of andere achtergronden.

Volgens een woordvoerster van de Stichting Lezen in ‘Het Nieuwsblad’ zal een stapel boeken alleen echter niet volstaan: “Het emotionele aspect van boeken lezen is heel belangrijk. Door samen te lezen, creëer je een geborgen sfeer. Elke avond een verhaaltje voorlezen kost niet veel tijd, maar biedt wel structuur aan kinderen, wat heel belangrijk is voor hun ontwikkeling.” Kinderen praten daardoor meer over woorden, leggen ze beter uit, verbeelden ze en fantaseren erover. Hoe groter je woordenschat, des te meer je er mee kunt ‘toveren’.

Zucht naar lezen
Hoe vroeger kinderen beginnen met lezen, hoe beter. Maar wat als je geen boeken thuis hebt? Dan is mijns inziens een belangrijke rol weggelegd voor de bibliotheek. De bibliotheek brengt boeken en lezen dichter bij onze kinderen met initiatieven als Boekstart en mediatheken, zodat de zucht naar lezen ook buitenshuis kan ontstaan. Kinderen krijgen de smaak te pakken, hebben plezier in lezen, leren meer woorden en gaan de leesvaardigheden beter beheersen. En dat werpt zijn vruchten af op school en ver daar voorbij.

Leesvaardigheid is immers de sleutel om deel te kunnen nemen aan de kenniseconomie. Alle reden dus om flink te investeren in de geletterdheid van onze jongste generatie. Of is ook de kenniseconomie tegenwoordig een linkse hobby?

Auteur

Rubrieken Educatie, Nieuws

Trefwoorden , ,

Reageren

4 thoughts on “Boeken(t)huis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA