BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

16 november 2010 @ 08:16 door | Geen reacties

Hoe kies ik een goed kinderboek? (deel 1)

lezen2Het aanbod van kinderboeken is enorm, maar om een kind plezier te geven in het lezen en het zo te stimuleren om te blijven lezen, is de keuze van een goed kinderboek erg belangrijk.

Hier wat tips van boekverkopers, schrijvers en andere personen die zich bezighouden met leesbevordering. Het allerbelangrijkste waar elke tip om draait is: ken het kind en weet wat het boekenaanbod is.

Ken het kind
Hoe ouder een kind wordt, hoe specifieker zijn of haar voorkeur voor een boek. Het gaat dan verschil maken of het kind een meisje of een jongen is. Kies bijvoorbeeld voor jongens een boek met een jongen als hoofdpersoon. Voor meisjes schijnt het iets minder uit te maken van welk geslacht de hoofdpersoon is, maar ook voor hen zijn er leuke meisjesboeken, zoals van Caja Cazemier, Maren Stoffels of Mirjam Oldenhave.
Sommige kinderen lezen misschien niet zo graag verhalende boeken, maar wel informatie over een onderwerp dat hen aanspreekt. Er zijn tegenwoordig prachtige informatieve boeken te vinden die niet onder doen voor een goed geschreven verhaal. Sluit dus aan bij de belangstellingswereld van het kind, maar durf ook te variëren (tussen klassiek en modern, reeksen of wat creatievere boeken zoals van auteurs als Ted van Lieshout of Edward van de Vendel).

Als een onderwerp een kind interesseert kan het ook wel een klein beetje boven zijn of haar capaciteiten lezen. Dit soort boeken hebben groeikracht omdat ze het kind uitdagen een stapje verder te zetten. Het AVI-systeem kan nuttig zijn, maar is niet heilig. De interesses van het kind kunnen boven zijn of haar AVI-niveau uitstijgen en het is juist goed daar gebruik van te maken. Bovendien gaat het AVI-systeem vooral over het leestechnische niveau van een tekst (lengte zinnen bijvoorbeeld), terwijl een kind meer moeite kan hebben met de structuur van het verhaal, zoals flashbacks of perspectiefwisselingen.

Kies dus voor een boek dat een kind uitdaagt om zijn leesvaardigheid te verhogen, maar dat niet zo moeilijk is dat het zijn leesplezier verliest. Let op: de leeftijdsaanduiding op de kaft zal ook niet altijd een geschikte leidraad zijn, omdat het meer gaat om lees- en levenservaring dan om leeftijd.

Betrek de kinderen zelf in de keuze voor een boek. Volwassenen letten vaak op de diepere betekenis van een boek en maken op basis daarvan hun keuze. Voor kinderen is het veel belangrijker of het boek spannend is en of zij zich met de hoofdpersonen kunnen identificeren.

Weet wat het boekenaanbod is
Wees op de hoogte van wat voor boeken er op de markt zijn. Laat je voorkeur niet alleen gaan naar boeken die prijzen hebben ontvangen. Griffelwinnaars bijvoorbeeld zijn niet per definitie geschikt voor een kind. Blijf ook niet vastzitten aan klassiekers uit je eigen tijd.
Verdiep je eens in de verschillende uitgeverijen van jeugdliteratuur, zodat je wat sneller een beeld kunt vormen van wat je van een boek kunt verwachten, of waar je moet zoeken als je eenmaal de interesses van het kind kent.

Binnenkort meer tips. Wordt vervolgd dus…

Auteur

Rubrieken Educatie

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA