BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

7 januari 2011 @ 08:21 door | Geen reacties

Goede voornemens? Pakjes en zakjes de deur uit!

weegschaalMeest genoemd voornemen voor het nieuwe jaar is afvallen. Ook dit jaar staat het weer op nummer 1 in de top 3 van goede voornemens, voor minder stressen en meer sporten/bewegen (bron: economisch bureau ING).

Het is echter niet gemakkelijk goede voornemens vol te houden; meer dan 50% van de mensen valt na een half jaar terug in oude gewoontes.


Uw bibliotheek zou uw bibliotheek niet zijn om u hier een handje bij te helpen. Er is genoeg geschreven over diëten, eigenlijk teveel zelfs en het is voor de leek erg lastig om de goede van de minder goede te kunnen onderscheiden.


Puur en onbewerkt eten

Hieronder vindt u een selectie van boeken die vooral gericht zijn op ‘puur en onbewerkt’ eten. Onderzoeken wijzen immers uit dat streng lijnen maar voor even werkt. Het gewicht dat men bij een dieet verliest, komt er vaak zelfs dubbel en dwars weer aan als zodra men stopt. De enige manier om jojo-effecten te voorkomen is jezelf een manier van eten aanleren, die je je hele leven kunt volhouden.

Het antwoord daarop is volgens onderstaande boeken: kies altijd voor zo min mogelijk bewerkt eten met voedingswaarde. Dan heb je minder trek in tussendoortjes en geef je je lichaam alleen wat het nodig heeft. Deze boeken komen allevier van Nederlandse bodem, zijn toevallig(?) van vrouwelijke schrijfsters, en werken niet met calorieën tellen of andersoortige dieetperikelen. Vaak gebruiken buitenlandse schrijvers andere producten die bij ons moeilijk te verkrijgen zijn.


  1. Weg met de weegschaal- superdieetdoor Meike van Herwijnen. Vorig jaar schreef ik nog over haar eerste boek. Ik vond het vaag met weinig praktische tips. Het vervolgboek is wat dat betreft een stuk duidelijker. Ze geeft hierin aan hoeveel iemand gemiddeld op een dag mag eten, al naar gelang geslacht, leeftijd en bouw. Herwijnen geeft een pleidooi voor puur en onbewerkt eten. Dus maak zelf je pastasaus en koop die niet uit een potje. Een prettig leesbaar boek en geeft inzicht in een gezonde manier van leven. Er staan niet zozeer volledige recepten in, maar het boek geeft aanwijzingen en tips hoe je makkelijke en gezonde maaltijden klaarmaakt.
  2. Puur en gezond! Slank in 8 stappen door diëtiste Karin Hoenderdos. Eenzelfde soort boek als dat van Herwijnen met ongeveer dezelfde principes. Behalve dat Hoenderdos toch af en toe die volkoren ontbijtkoek voorschrijft en magere zuivelproducten propageert. Herwijnen is tegen elke vorm van zoete, bewerkte producten (dus ook eierkoeken en ontbijtkoek) en pleit juist voor de volvette variant van zuivel, omdat deze minder bewerkt zijn. Er staan leuke en handige recepten in dit boek.
  3. Koken met Karin! Karin Luiten heeft een eigen weblog waarop zij op speelse wijze recepten publiceert. Het doet een beetje denken aan de vrolijke tekeningen van de dames van Blond Amsterdam. Ze publiceert ook columns met recepten in Trouw en heeft al vier kookboeken op haar naam staan. Eigenlijk zou iedereen haar boeken in de kast moeten hebben staan. Er staan niet alleen heerlijke en vooral handige recepten in, het is ook een lust voor het (vrouwelijk) oog. Haar laatste boek heet ‘koken zonder pakjes en zakjes’ en past prima binnen het principe; puur en onbewerkt eten. Karin Luiten laat je als lezer en koker zien hoe gemakkelijk het is om populaire gerechten als bolognese, pesto, aardappelpuree en toetjes als tiramisu en vanillevla zelf te maken. Bijzonder is dat ze aan de hand van tekeningen laat zien hoeveel, voor velen onbekende, stoffen in die zakjes en pakjes zitten. Zonder al die pakjes en zakjes kun je genieten van écht lekker eten, zonder smaakversterkers, conserveermiddelen of E-nummers.
  4. Eet jezelf mooi slank en gezond door voedingscoach Amber Albarda. Een boek dat vol staat met informatie over voeding. Welke vitamines en mineralen heb je nodig? Hoe verbeter je je spijsvertering? Het is een modern vormgegeven boek en leest lekker weg. Helemaal achterin staat een voorbeeld van een weekmenu. Er staan wel nogal wat verboden in het boek, zo kun je (tarwe)brood volgens de schrijfster het beste verbannen uit je menu. Ook gooit ze de warme avondmaaltijden de deur uit. Die moet je verplaatsen naar lunchtijd en ’s avonds eigenlijk alleen nog lichte salades of soepen tot je nemen. Niet echt praktisch voor de doorgewinterde Hollander. Ook de recepten bevatten veel producten die in de gemiddelde Vlissingse winkel niet te vinden zijn. Heeft u al eens amandelmelk of de zoetstof xylitol in de supermarkt zien staan? Al met al staan er wel wat bruikbare tips in het boek.

Tot slot, komt in alle boeken naar voren dat je vooral moet gaan (of blijven) bewegen! Al is het een half uurtje wandelen per dag. En dan eigenlijk niet eens zozeer vanwege de vetverbranding maar vooral voor het geluksgevoel dat bij bewegen vrij komt. Want stress is een killer voor iedereen. En zo pak je de drie meest genoemde voornemens in een klap aan!

Ik wens u een mooi en vooral gezond nieuw jaar toe.

Auteur

Rubrieken Recensies

Trefwoorden , , ,

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA