BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

25 februari 2011 @ 14:12 door | Geen reacties

Informatiebijeenkomst en klantenpanel

dsc04645Op 22 en 24 februari hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor onze klanten. Op deze drukbezochte avonden heeft de directeur in woord en beeld uitgelegd hoe we de bezuinigingsopdracht van € 500.000,- handen en voeten willen gaan geven.

Het is nogal wat
De opgave waar we voor staan is geen kleine. Een kwart van ons budget verdwijnt volgend jaar structureel, een andere opzet van Bibliotheek Vlissingen is in de maak en we kiezen heel bewust voor ‘niet minder van hetzelfde’. En dat vraagt inventiviteit en vooruit denken.

Hot news
Het bekendmaken van ons plan heeft nogal wat teweeg gebracht. Diverse koppen in de dag- en weekbladen en interviews in woord en beeld. En veel reacties van klanten, organisaties waar we mee samenwerken, de politiek en collega bibliotheken. Een goed teken, onze bibliotheek leeft en gaat mensen aan het hart! Ik spreek trouwens bewust van een plan, want het moet begin april formeel nog worden goedgekeurd door de Vlissingse gemeenteraad.

Begrip en onbegrip
Vooraf hadden we niet de illusie dat u massaal zou opstaan om luid te applaudisseren. Vooral het op termijn sluiten van de hoofdvestiging zorgt voor veel beroering. Enkele veel gehoorde opmerkingen: het is een (gezellige) ontmoetingsplaats, een cultureel stukje Vlissingen en een gebouw met een grote maatschappelijke waarde. Veel van de aanwezigen willen boeken ook ‘voelen’ en er aan ‘snuffelen’. Digitaal is dat in hun beleving toch net wat anders.
Een beetje begrip is er ook, want als de bezuinigingsmaatregel doorgaat moet het half miljoen ‘uit de lengte of de breedte komen’.

Achterover leunen?
We hebben al veel voorwerk verricht, maar er moet nog het nodige gebeuren. Achter de schermen gaan we gestaag verder met onze voorbereidingen. Voor een aantal ontwikkelingen kunnen we onze ogen ook niet sluiten. Denk aan de digitalisering, we zijn echt niet de enige bibliotheek in Nederland die hier extra op gaat inzetten.

Klantenpanel
We willen u graag actief betrekken bij de uitwerking van onze plannen. Qua vorm denken we aan een klantenpanel. Eens per anderhalve maand willen we uw mening vragen over een aantal zaken. Dit kan de inrichting van een buurtbibliotheek zijn, maar ook een specifiek onderdeel van de nieuwe website. Uw gebruikersgemak staat bij ons immers voorop.

Aanmelden
Wilt u actief meedenken? Meldt u dan aan voor het klantenpanel. U bent tot niets verplicht, uw gegevens gebruiken we alleen voor dit doel en de vorm waarin u wilt deelnemen bepaalt u zelf. Digitaal, schriftelijk, een groepsdiscussie, alleen voor wat de inrichting van de buurtbieb betreft? Laat het ons weten. U kunt zich aanmelden via onze website of aan de balies bij één van mijn collega’s.
Durft u de uitdaging aan?

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA