BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

4 februari 2011 @ 08:20 door | Geen reacties

Neonazi bakt een appeltaart

Adam's apples Eerder was in dit blog al te lezen over de licht-absurdistische inslag en de zwarte humor waarmee schrijvers en filmmakers uit Denemarken behept zijn.

De film ‘Adam’s Apples’ (Adams æbler; 2005) van de in 1972 geboren regisseur, scenarioschrijver en Oscarwinnaar Anders Thomas Jensen doet daar nog een schepje bovenop.

Zijn zwarte komedie vol absurde symboliek, waarin een neonazi alles op alles zet om een wereldvreemde  priester van zijn geloof af te brengen, is een ongemakkelijke film. Hij zit boordevol gitzwarte humor, is heerlijk politiek incorrect, maar wil toch ook nog wel serieus wat zeggen over goed en kwaad, geloof en ongeloof. Ga er maar aan staan.

Appelboom
Met ‘Adam’s apples’ richt Jensen de aandacht op de merkwaardige gebeurtenissen rond een pittoresk plattelandskerkje, waar de priester Ivan zich hoofdzakelijk met de rehabilitatie van beroepscriminelen bezighoudt. Bij de komst van de opgefokte neonazi Adam eist de priester dat de nieuwkomer zichzelf een doel stelt, waarop deze balorig aankondigt een appeltaart te zullen bakken met de appels van de boom in de paradijselijke tuin van de parochie.

De komst van Adam in deze kleine gemeenschap (die verder bestaat uit een alcoholiste, een serieverkrachter en een gemankeerde terrorist) zorgt voor spanning die gaandeweg uitmondt in geweldexplosies die – hoe bizar ook – iedereen een hoopvolle toekomst bezorgen.

Optimisme
Er worden bergen verzet om het bakken van die appeltaart mogelijk te maken, want God of de duivel lijkt dit opzettelijk te dwarsbomen (vraatzuchtige kraaien, insectenplagen, onweersbuien, het houdt maar niet op). Dit is het werk van satan, concludeert Ivan. De duivel stelt zijn geloof op de proef maar zal niet winnen. Adam is een totaal andere mening toegedaan. Zelfs God is niet gediend van het onuitstaanbaar optimisme van de pastoor en wil er eigenhandig een einde aan maken.

Het levert een meesterlijke film op. Het fantastische spel van Ulrich Thomsen (Festen, Brothers) en tegenspeler Mads Mikkelsen (Casino Royale, After the Wedding) is daar zeker debet aan.

Knappe man
De Deense regisseur kiest niet voor gemakkelijkste weg. Integendeel, hij probeert de kijker bij voorkeur op het verkeerde been te zetten. De dialogen sprankelen en knetteren, de gortdroge grapjes treffen altijd doel en de personages zijn nooit voor een gat te vangen. Priester Ivan spant daarbij de kroon, want hij is de meest onverbeterlijke optimist uit de filmgeschiedenis, en blijft met de ene absurd aardige opmerking na de andere van de eerste tot de laatste minuut verbazen en verrassen. Vervangt Adam provocerend een kruisbeeld door een portret van Adolf Hitler, dan reageert Ivan met een vrolijk: “Wat een knappe man, is dat je vader?”

Bijbels
Jensen presenteert zijn verhaal in een sterk sprookjesachtige sfeer, maar laat zich daarbij niet door genregrenzen en hokjesdenken beperken. Hij verspringt van sprookje naar splatter naar slapstick, waardoor je van de ene verbazing in de andere blijft vallen. Deze film is een overrompelende, verwarrende bijbelse parabel over de mythische strijd tussen goed en kwaad, en dat inclusief één onontkoombare wonderbaarlijke genezing (of zijn het er toch twee?).

Idyllisch
‘Adam’s Apples’ maakt deel uit van een trilogie ‘Flickering lights’ (2000) en ‘The green butchers’ (2003) over het hedendaagse Denemarken dat kennelijk minder idyllisch is dan de toeristische folders voorspiegelen.

Dit is zeker een film voor mensen die van de stijl van Alex van Warmerdam houden, maar ook voor alle Tarantino liefhebbers. Meer weten? Lees dan de recensies op de websites van: Trouw, NRC, Cinema.nl en Digg.

Om af te sluiten een citaat uit de HUMO: “een film waarin een neonazi en een priester samen in de auto naar ‘How Deep Is Your Love’ luisteren, kán toch alleen maar goed zijn?”

En zo is het!

Auteur

Rubrieken Recensies

Trefwoorden ,

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA