BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

16 maart 2011 @ 08:00 door | 1 reactie

Neuromarketing

hersenen1Als marketeer vind ik het altijd boeiend om te lezen over nieuwe ontwikkelingen, die klantengedrag helpen verklaren en mogelijkerwijs als marketinginstrument kunnen worden gebruikt.

Vaak worden ze ontdekt en ingezet door de commercie en is het de kunst, of een sport, om dit te vertalen naar de bibliotheek. In deze sector geldt immers meer het marketen van een (bijna gratis) dienst dan van een commercieel product.


Emotionele reflectie

In het marketingtijdschrift Clou las ik een verhaal over neuromarketing. In het kort komt dit erop neer, dat reacties in onze hersenen aangeven of we positieve of negatieve emoties voelen bij de confrontatie met een bepaald product. En voorts dat dit meetbaar c.q. zichtbaar gemaakt kan worden. Dit laatste is nieuw, het eerste niet. Want even Googlen leert al dat er groeiend besef is dat mensen veel meer door emoties en onbewuste factoren worden gedreven, dan men altijd dacht.
Er zijn genoeg boeken en artikelen geschreven over afwegingen in een koopproces, koopmotieven, verborgen verleiders en wanneer wat wel en wat niet een rol kan spelen. Zo zullen mensen in complexe aankoopbeslissingen, waarbij een lage betrokkenheid geldt (bijvoorbeeld pensioenen), zich veelal laten leiden door de reputatie van de aanbieder. En bij een simpele aankoop door bijvoorbeeld de fris blauwe kleur, die wordt geassocieerd met een verkwikkende duik in de oceaan.

Bibliotheek: Schrik!
Terug naar de eigen branche vraag ik me af, wat een hersenscan van een lid en een niet-lid oplevert wanneer zij worden geconfronteerd met de bibliotheek? Wordt bij de één het gebied van de ‘nucleus accumbens’ actief en groot en bij de ander dat van de insula’? Ziet de één de mogelijkheden van de rijen kasten met boeken en de ander juist een onwenselijke informatielawine? Ervaart de één het wegdromen met een goed boek en de zelfontwikkeling en de ander het knotje, de boete en de verplichte literatuurlijst?

Verklaring emotie
Het kunnen visualiseren van positieve en negatieve emoties is een knappe en bruikbare vinding. Maar echt waardevol wordt dit naar mijn mening pas, als emoties kunnen worden verklaard en de toedracht kan worden achterhaald.
Zo vraag ik me wel eens af wat het effect op het latere bibliotheekgedrag van mijn kinderen zal zijn wanneer ik zeg: ‘Nu even geen tv, computer of DS! Ga maar eens lekker lezen in de mooie bibliotheekboeken die papa voor jullie heeft meegebracht’…….??? De toekomst zal het leren.

Auteur

Rubrieken Algemeen

Trefwoorden

Reageren

One thought on “Neuromarketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA