BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

20 april 2011 @ 08:30 door | Geen reacties

Smurfing

kleuter-achter-laptopDe online activiteiten van onze kleintjes nemen gestaag toe en worden op steeds jongere leeftijd in gang gezet. Ik noem het gekscherend ‘smurfing’, want soms zijn ze nog maar net uit de luiers en kunnen met moeite droog surfen.

Digitalisering
Dat kleuters en peuters al vroeg in aanraking komen met diverse (online) media is bijna niet te voorkomen. Dit blijkt ondermeer uit een (zeer interessant en gratis te downloaden) onderzoek van Stichting Mijn Kind Online in samenwerking met Z@ppelin en NTR Jeugd. Zij constateren dat er in het huidige Nederlandse gezin gemiddeld bijna vier verschillende soorten apparaten als laptops, desktops, smartphones, tablets en spelcomputers zijn. En op school is tegenwoordig in elk lokaal ook minstens één pc aanwezig, zelfs in dat van groep 1.

Paplepel
Verder komt naar voren dat 90% van de ouders weinig moeite heeft met de aanraking die het kind heeft met digitale media. En als je het als ouder al anders zou willen, dan is de kans groot dat dit niet lukt. Ik spreek uit ervaring. Ik heb twee dochters van 11 en 9 en een zoontje van 4 jaar. En twee computers; één voor mijzelf en één voor de meiden. Tenminste, dat was het uitgangspunt…… Afijn, u snapt het al. Beide pc’s worden meestal ingepikt en het duurt geen 10 minuten voordat zoonlief zijn stoeltje tussenin schuift. De kunst wordt snel afgekeken, en natuurlijk wil hij vervolgens graag zelf aan de slag. Derde pc…..?

Vingersurfen
De zelfstandigheid bij kleuters stokt vaak wanneer meerdere (klik)handelingen achter elkaar worden vereist. Niet te vergelijken met het op de weg houden van een autootje met de cursortoetsen. Dus veelal is de hulp van de ouder herhaaldelijk gewenst.
Dit laatste is veel minder het geval bij touchscreens van smartphones en tablets, die bij de jonge surfers uiterst populair zijn. Ze blijken onmiddellijk de weg te weten. En surfen met de vinger vinden ze niet alleen leuker en gemakkelijker, de gebruikte symbolen worden ook beter begrepen. En wat te denken van apps als digitale voorleesboeken, die zich laten gebruiken als een boek, film en computergame tegelijk? Dat sluit natuurlijk goed aan op de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen. De kleintjes genieten met volle teugen.

Op schoot
Van de peuters en kleuters is maar liefst 78 procent al online. Ze brengen zo’n 22 minuten per dag door op desktop computer, laptop of iPad. Dat is bijna net zo veel als de tijd die ze aan ‘ouderwetse’ boekjes besteden. Maar moeten we dit ook als vervanging zien van de tijd op schoot met een prenten- of voorleesboek? Wat mij betreft niet. Het persoonlijk contact, het voorlezen, het ‘vraag en antwoord’-gebeuren blijft belangrijk en onvergetelijk. Gewoon beide doen dus.

Auteur

Rubrieken Internet

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA