BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

26 mei 2011 @ 08:37 door | 5 reacties

De toekomst van de bibliothecaris

librarians-oldVerleden
In den beginne was een boek zeldzaam, handgeschreven en onbetaalbaar. Uitsluitend voorbehouden aan koningen en bisschoppen. Op natuurlijke wijze leidde dit tot het delen van exemplaren. In scholen en bibliotheken konden mensen die toegang hadden, boeken lezen die ze niet zelf konden bezitten. De bibliotheek werd een plaats voor boeken, die het waard waren om te delen; de bibliothecaris werd geboren.

Een ommezwaai kwam toen Gutenberg de drukpers uitvond. Boeken werden goedkoper en mensen legden privécollecties aan. Het aantal titels nam explosief toe en de vraag naar bibliotheken evenzo. Er kwamen meer en meer grote gebouwen om alle interessante boeken een plek te geven. En de bibliothecaris werd steeds meer nodig bij het vinden wat de lezer zocht.

Heden
De gedachte achter de moderne bibliotheek was dat deze de burger in het pre-elektronische mediatijdperk de mogelijkheid bood zich zowel te vermaken als te ontwikkelen. En de kinderen van informatieve boeken, encyclopedieën en leesboeken voorzag, in de hoop dat zij zo een leven lang lezen tegemoet zouden gaan. Want lezen is goed voor heel veel doeleinden.

Deze gedachte was altijd een goede, waardevolle en bruikbare. Tot de opkomst en snelle ontwikkeling van internet, digitalisering, sociale media enzovoort. Nu moet worden geconstateerd dat databanken als Wikipedia de informatie in de bibliotheek overtreffen, dat je op moviemeter.nl meer informatie vindt over films dan in de bibliotheek, en meer recensies op bijvoorbeeld boekensalon.nl. En dat e-books steeds meer in zwang raken. Zo lijkt de bibliotheek in de huidige vorm steeds minder nodig. Evenwel is de bibliothecaris dat juist des te meer.

Toekomst
Volgens Seth Godin, een Amerikaanse management- en marketinggoeroe, is de toekomst van de bibliothecaris een waardevolle en kansrijke. Mits deze openstaat voor andere inzichten en invullingen. De bibliothecaris als boegbeeld van een boekeninstituut moet worden losgelaten. Hij/zij moet de oom/tante worden waaraan je alles kunt vragen, maakt onderdeel uit van communities, verbindt, heeft volledige toegang tot de wereld van informatie en netwerken en weet deze combinatie op de juiste wijze te delen met de burger in de diverse gemeenschappen. En daarbij maakt het niet uit waar informatie en andere zaken vandaan komen, als deze maar snel worden geleverd, bruikbaar en betrouwbaar zijn.
Wanneer de bibliothecaris zich volgens deze insteek verantwoordelijk gaat voelen voor de informering en ontwikkeling van de medemens, zal zijn/haar meerwaarde in de nieuwe tijd ook een feit zijn.

Auteur

Rubrieken Dienstverlening

Trefwoorden

Reageren

5 thoughts on “De toekomst van de bibliothecaris

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA