BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

26 augustus 2011 @ 08:31 door | Geen reacties

Anti-klagen

Anti-klaagboek / Bart FlosUit Brits onderzoek is bekend dat Nederland tot de 15 gelukkigste landen van de wereld behoort, maar toch klagen Nederlanders aan de lopende band. Niemand staat er meer bij stil dat Nederlanders vaker klagen dan complimenten uitdelen. Bij het kopieerapparaat, in de trein, in het ziekenhuis, in bibliotheek, bij de bakker of op het perron: overal hoort crisismanager Bart Flos mensen klagen.

Als coach en probleemoplosser in het bedrijfsleven heeft Flos (interview) geleerd dat negatief denken de problemen slechts vergroot. Met ‘Het anti-klaagboek’, dat in korte tijd vijf drukken kreeg, is hij een kruistocht begonnen tegen de gevestigde klaagcultuur. Met als motto: ‘Klagen maakt meer kapot dan je lief is, anti-klagen is de oplossing’. Zijn bijbehorende ‘Anti-klaaglied’ is zelfs een carnavalshitje geworden.

Jeuzelen
Bart Flos heeft voor zijn boek uitgebreid studie verricht naar allerlei aspecten van klaaggedrag. Kankeren, jammeren, mopperen, zieken, zeiken, zeuren. Hij heeft in zijn ‘Anti-klaagboek’ tientallen synoniemen opgenomen voor klagen, ook nooit gehoorde als neulen, peeuwen, jeuzelen en semmelen. Uit het feit alleen al dat er zoveel woorden voor bestaan, kan worden afgeleid dat Nederlanders veel klagen. Dat wij er zo goed in zijn, zou er ook mee te maken hebben dat Nederland in drie eeuwen is afgegleden van een natie die de wereldzeeën bevoer tot een onbetekenend landje. “Dat zit ons dwars en dat heeft tot onze klaagcultuur geleid.”

Vette snack
Klagen is niet altijd slecht. Het heeft ook een sociale functie, omdat het saamhorigheid creëert. Als het regent, is het gezellig klagen onder de paraplu. Het plezier in ons gezamenlijke gejammer is aanstekelijk en kan een soort epidemie vormen. Inderdaad klagen is besmettelijk. We moeten alleen niet in onze klaagzang blijven hangen: “Zeuren en zaniken kan net zo lekker zijn als een vette snack. Maar op de langere termijn is het even ongezond. Klagers leven korter, zijn vaker ziek, zijn minder succesvol en hebben minder vrienden. Bovendien verpesten ze niet alleen hun eigen humeur, maar ook dat van de mensen om zich heen.”

Flos roept daarom op om zelf te stoppen met klagen en het klagen bij anderen op een positieve manier te bestrijden. Hij geeft negen ‘prikkels’ om notoire klagers tot, zoals hij dat noemt, anti-klagen te bewegen. Gelukkig is er voor wie het klagen bij zichzelf wil bestrijden ook een hoofdstuk gewijd aan het afrekenen ‘met je eigen gezeur’, want klagen is een keuze.

Dus vanaf nu niet meer mekkeren over het slechte weer. Eens gaat de zon vanzelf weer schijnen!

Auteur

Rubrieken Recensies

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA