BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

12 augustus 2011 @ 08:51 door | Geen reacties

Cultuur- en kredietcrisis uitgelegd

franzenMet opnieuw oplaaiende zorgen over de kredietcrisis kan ik u de roman Vrijheid van de auteur Jonathan Franzen van harte aanbevelen. Een intrigerend boek over een Amerikaans gezin dat we over een periode vanaf de jaren ’60 tot heden kunnen volgen.
Aanvankelijk werkt de gedetailleerde typisch Amerikaanse leefwereld bevreemdend; tot je voelt dat Franzen eigenlijk de complexe kapitalistische, gepolitiseerde en op consumeren gerichte samenleving weet te typeren door dat gezinsleven. U kunt hem hierover zelf aan het woord horen.

De roman, medio 2010 oorspronkelijk verschenen onder de titel Freedom, is meer dan jubelend ontvangen. De New York Times riep het boek onmiddellijk uit tot een meesterwerk, ‘nu al een klassieker’. Time Magazine plaatste Franzen op de cover met het onderschrift ‘Great American Novelist’, de Guardian noemde het ‘The novel of the century’.

Toen Obama werd betrapt met Jonathan Franzens nieuwe roman kon het boek niet meer stuk. Toch is het bijzonder dat Franzen ook internationaal succes oogst, want zijn stijl van schrijven is niet eenvoudig: nogal lange zinnen met niet altijd even voor de hand liggende woorden. Misschien kwam het doordat de Amerikaanse tv-presentatrice Oprah Winfrey erg onder de indruk bleek van de roman, die vóór Vrijheid verscheen.

Wat betekent vrijheid nog?
Nikki Dekker karakteriseert op webmagazine 8Weekly het boek Vrijheid. ‘Nergens worden de grenzen van vrijheid zo goed duidelijk als in een familie waar al snel blijkt dat de persoonlijke vrijheid van de één ten koste gaat van die van de ander. Franzen roept deze personages in het leven om de centrale vraag te beantwoorden: wat betekent vrijheid, een woord dat in Amerika bijna godsdienstige proporties heeft aangenomen, nog in deze tijd?’
Franzen introduceert de leden van het gezin, hun buren en familieleden steeds weer door de ogen van anderen. Enerzijds leidt dat ertoe dat je steeds weer jouw beeld van die personen moet bijstellen, maar ook dat de schrijver je steeds meer weet te boeien. Je betreurt het dan ook wanneer je de laatste van de bijna 600 bladzijden tellende roman bereikt hebt.

Oeuvre
Arie Storm geeft in zijn recensie in Het Parool inzicht in de plaats van Vrijheid in de rest van Franzen’s oeuvre.
Hij debuteerde in 1988 met The Twenty-Seventh City, een caleidoscopische roman over een iets te voortvarende politievrouw in de stad van zijn jeugd St. Louis. In 1991 volgde Strong Motion en tien jaar later brak hij echt door met The Corrections, een breed uitgesponnen tragikomedie over een ongelukkige middenklassefamilie die kampt met alle problemen van de moderne tijd. Deze familie is de kapstok voor een subtiele satire op het Amerikaanse leven in de laatste maanden van de 20ste eeuw. Dit boek verscheen in het Nederlands onder de titel De Correcties.

Muziekliefhebbers
Vrijheid slaat ook een brug tussen literatuur- en muziekliefhebbers. Gijsbert Kamer, poprecensent van de Volkskrant schreef in september 2010 een prachtige analyse over Vrijheid. Hij stelt ‘dat Franzen als een van de eersten het gegeven behandelt dat de perceptie van popmuziek voor de huidige jongeren-generatie anders is dan voor hen die opgegroeid zijn tijdens de punkjaren, zoals die weer anders was dan de beleving van de babyboomers die Woodstock nog hadden meegemaakt’.

Een absolute aanrader!

Auteur

Rubrieken Recensies

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA