BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

16 augustus 2011 @ 08:05 door | Geen reacties

Narcistische kinderen door sociale media?

narcisme-en-sociale-mediaGeneration next, onze teens van dit moment, wordt heftig beïnvloed door populaire sociale media als Facebook, Twitter en Hyves. Dit is de strekking van een recent artikel in The Huffington Post. Een interessant stuk, dat het zeker waard is om over te bloggen.

Vertekende werkelijkheidszin
Dat media invloed hebben op het denken en het gedrag van mensen is natuurlijk al lang bekend. Zo zal menigeen gehoord hebben van de Cultivatietheorie van Gerbner. Hierin stelt deze Amerikaanse wetenschapper dat door de cultiverende en socialiserende functie van de TV, het wereldbeeld van de zware kijkers sterker met de TV werkelijkheid overeenkomt dan met het wereldbeeld van de lichte kijkers. Een theorie gebaseerd op de ontwikkeling eind jaren ’60 van de tv als de nieuwe verhalenverteller in de westerse moderne cultuur. Een medium dat een grote centrale rol ging spelen, en nog steeds speelt, in het dagelijks leven van mensen.

Niet alleen kritiek
Dat sociale media invloed hebben op mensen, en kinderen specifiek, zal ook niet tot verbazing leiden. Maar misschien dat de tegengestelde richtingen minder bekend zijn. Zo concludeert Larry D. Rosen, professor @ California State University, dat er naast negatieve effecten ook positieve te melden zijn. En dat de sterkte van de beïnvloeding in belangrijke mate afhangt van de gevoeligheid, de aard van een persoon en de mate van engagement met het medium.
‘Sociale media kunnen van je kind een snelle leerling maken, maar worden ook geassocieerd met een hoop psychische stoornissen’, aldus Rosen.

Training wheels for life
Met sociaal netwerken worden lessen (voor later) geleerd; teens hebben alle vrijheid om te experimenteren en te ervaren. Ze posten berichten en zien hoe erop wordt gereageerd, en al doende leren ze. Een uitkomst voor verlegen personen. Alhoewel ze voor het ‘grote’ publiek posten, zorgt het beeldscherm tussen hen en de rest van de wereld voor meer lef en van lieverlee meer zelfvertrouwen en contact. Ook het meeleven met iemand die sip een ‘bad day’ bericht kan (op termijn) resulteren in meer dan slechts virtuele empathie.
Aan de andere kant liggen narcisme, boosheid, depressie en lage rapportcijfers door contante afleiding op de loer. Natuurlijk verschillend per persoon. En vaak is sprake van latente aanwezigheid in de aard, die vervolgens door sociale media wordt geactiveerd of versterkt. Voor ouders zeker goed om in de gaten te houden. Een boek dat in dit verband zeker tot meer inzicht kan leiden is ‘Beeldschermkinderen, theorieën over kind en media‘ van Patti Valkenburg.

Auteur

Rubrieken Overige

Trefwoorden ,

Reageren

Realisatie NSIT, ontwerp IDA