BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

6 september 2011 @ 08:46 door | Geen reacties

Mikken op voltreffers

trefkansBij de discussies over bibliotheekinrichting en digitalisering van diensten komen vaak sentimenten naar boven rond het zoeken van boeken in de bibliotheek.
De één zegt het heerlijk te vinden om langs de kasten te struinen en zich te laten verrassen door het rijke bibliotheekaanbod, terwijl de ander aangeeft een gerichte smaak van literatuur te hebben, zodat hij in de bibliotheek alles van zijn gading netjes bij elkaar vindt. Is dat zoeken naar boeken in de bibliotheek nou werkelijk zo’n genoegen?

Onderscheid
Om een goed antwoord te kunnen geven op die vraag moeten we onderscheid maken tussen de ‘intensieve’ en de ‘regelmatige’ lezer.

Intensieve lezers verslinden twee of meer boeken per week en hebben daardoor een hele brede smaak ontwikkeld. Als ze zich namelijk tot Nederlandstalige science fiction of fantasy zouden beperken, zijn ze in korte tijd uitgelezen, want zoveel verschijnt er niet in dergelijke genres. Deze groep lezers, ongeveer negen procent van het aantal klanten, maakt dwars door de collectie keuzes uit het aanbod. Over het algemeen zijn zij heel erg tevreden over het aanbod van de bibliotheek.

Regelmatige lezers
De overgrote meerderheid van de klantenkring leest niet zo fanatiek als de intensieve boekenliefhebbers. Eens per drie weken lezen zij een boek en het maken van een keuze in de bibliotheek gaat hen meestal niet zo gemakkelijk af.
Velen van hen zijn gretig op zoek naar tips van andere lezers. De retourkast, waarin de door klanten teruggebrachte boeken van die dag worden weggezet, is een favoriete vindplaats. Men vergelijkt het met de tips, die websites als Amazon en Bol geven (‘liefhebbers van dit boek bestelden ook …’). Maar deze groep komt in de problemen als ze met een concrete tip op zoek gaan tussen de kasten.
Wanneer een vriendin enthousiast vertelt over een gelezen boek en je gaat op zoek naar die titel, dan heb je in ’t Spui gemiddeld 22% kans dat dit boek in de kast staat en geleend kan worden. In vakkringen noemen we dat de ‘trefkans’.

Het mag duidelijk zijn dat de trefkans daalt naarmate de bibliotheek kleiner is. De bibliotheken van Vlissingen en Souburg behoren tot de grotere bibliotheken van Zeeland, dus  zijn er heel wat bibliotheken waar de trefkans tien procent of lager is.

Oorzaak
Hoe komt het dat de trefkans over het algemeen zo laag is? Als ik bij de supermarkt maar 22% kans zou hebben dat de groente van mijn keuze ook werkelijk op de plank ligt, zou ik nooit meer terugkeren. Dan maar liever een eigen groentetuin.
In bibliotheken ligt de trefkans zo laag omdat bijna alle klanten gretig op zoek zijn naar tips  en die enthousiast aan elkaar doorgeven. Hierdoor is een derde van de collectie, en dan vooral het hele populaire gedeelte ervan, uitgeleend en dus niet beschikbaar. Natuurlijk worden populaire titels in meerdere exemplaren aangeschaft, maar het is niet mogelijk er tientallen per bibliotheek van te kopen, want dan zou de keuze uit titels wel heel schraal worden.

Wanneer u een gewenste titel niet in de kast aantreft, weet u niet of het boek misschien uitgeleend is dan wel nooit door uw eigen bibliotheek aangekocht. Slechts 12% van de klanten gaat dan in de bibliotheek naar een medewerk(st)er om dat na te vragen of gaat zelf zoeken in de catalogus. De overgrote meerderheid zoekt een ander boek en kijkt een volgende keer dan misschien nog eens of het favoriete boek er dan wel staat. Moeizaam dus.

Verbetering
Inzet van de digitale bibliotheek zal leiden tot een enorme verbetering. Als u zoekt via de Zeeuwse catalogus, dat kan van thuis uit, dan typt u de gewenste titel in en die treft u dan in principe bijna altijd wel ergens aan.
De gezamenlijke bibliotheken kopen namelijk 95% van alle in Nederland gepubliceerde boeken, dus het door u gezochte boek zal er vrijwel steeds tussen staan. U kunt ter plekke het boek bestellen. In gemiddeld 78% van de gevallen is het binnen enkele dagen leverbaar. U krijgt een mailtje wanneer het boek voor u klaar ligt. De trefkans is daarmee drie keer zo hoog dan bij een gewoon bezoek aan de bibliotheek.

Alle bibliotheken in Zeeland werken met elkaar samen om voor u de trefkans zo hoog mogelijk te maken. Vindt u het zoeken in de catalogus moeilijk? Vraagt dit dan gerust aan een van de medewerk(st)ers, want die helpen u graag. U krijgt het boek drie keer sneller te pakken, dan wanneer u onverrichter zake huiswaarts keert.

Auteur

Rubrieken Algemeen, Dienstverlening

Trefwoorden ,

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA