BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

22 november 2011 @ 08:13 door | Geen reacties

Eerste stapjes van een Tweep

Twitter

Sinds enkele weken neem ik met enige regelmaat deel aan, hoe zal ik het zeggen… obscure SM-sessies. Eigenlijk is dit helemaal niets voor mij, maar af en toe moet je een stapje buiten je comfort zone wagen. Nieuwe relaties aangaan met mensen die dezelfde, soms bizarre interesses hebben. Bovendien stimuleert het een bepaalde mate van zelfvervulling … wie voelt zich niet graag waardevol en erkend?

Van levensbelang
Verslavend? Nee, het is voor mij vooralsnog geen kwestie van levensbelang. Het is nog geen onderdeel van mijn ritme, ik doe het zo af en toe. Van een excessieve overgave is zeker geen sprake. Ik hoor niet tot de groep mensen voor wie een leven zonder Sociale Media vrijwel ondenkbaar is … mensen die in een weekend achteloos 500 tweets de wereld in strooien. Verwacht van mij geen van minuut tot minuut levensverslag, hoewel een persoonlijke noot natuurlijk helpt ons twitteraccount een ‘menselijk’ gezicht te geven. Dat doen we met een klein aantal bibliotheekmedewerkers allemaal zo op onze eigen manier.

Doorgeefluik
Ik vind het zelf vooral leuk onze klanten en collega’s via Twitter (en Facebook) van weetjes en tips te voorzien. Twitter als een soort doorgeefluik van mijn enthousiasme voor interessante onderwerpen, boektitels en schrijvers. Ik probeer daarbij in te springen op wat in de actualiteit speelt en vervolgens een verband te leggen met wat wij als bibliotheek allemaal te bieden hebben. Als ik bijvoorbeeld lees over de miljardste reiziger in de 91-jarige geschiedenis van luchthaven Schiphol, dan leg ik een link met de boeken over onze nationale airport.

Ouderwets praatje
Ik zie onze SM-activiteiten dus in het verlengde van wat we normaal al doen: geven van leestips, themapresentaties of gewoon het ‘ouderwetse’ praatje met de klant. Contact met klanten kan zo heel mooi uitgebreid worden. Het gaat erom welke meerwaarde je biedt voor je volgers. Dat een groot deel van onze klanten (nog) niet op Twitter zit, bepaalt natuurlijk wel de hoeveelheid tijd en energie die we hieraan besteden. Twitteren is okay, maar met mate!

Ik ben overigens te herkennen aan de hashtag #RR

Auteur

Rubrieken Internet

Trefwoorden ,

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA