BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

31 januari 2012 @ 11:00 door | Geen reacties

Thuisbezorgen van bibliotheekmaterialen

thuisbezorgen-vrachtwagen1Tringgggg. Alstublieft, uw bestelde dvd en boeken! Heeft u de vorige met plezier gelezen? Aanrader voor andere lezers? Goed te horen. Oké, tot de volgende keer! Fijne dag nog en lees ze!

Druk, druk, druk
Dat mensen het vandaag de dag steeds drukker krijgen, of het leven als drukker ervaren, is geen nieuwtje. Bezig met studie, werk (natuurlijk werken we allebei!), oppas op de kleinkinderen; computer, Twitter, Facebook, sport, naar de film. En dan ook nog op het verkeerde moment ziek of last van je rug.
Natuurlijk ook nog graag een mooi boek willen lezen, want dat is zo fijn. Maar ja, pffff, dan moet je wel weer tijd en zin hebben om naar de bibliotheek te gaan. En o ja, op dinsdagmorgen en ’s avonds zijn ze voortaan dicht; bezuinigingen…..

Gemak dient de mens
Over de factor tijd genoeg gezegd. En over het feit dat voor de hele week rotweer wordt afgegeven en je beter thuis kan blijven ook. Over naar de gemaksfactor, the comfort zone. Of moet ik zeggen realiteitsfactor; meegaan met de tijd?

Wat eenieder inmiddels wel weet of kan bevroeden is, dat het aantal online aankopen bij webwinkels elk jaar enorm toeneemt en zal blijven stijgen. Meerdere oorzaken liggen hieraan ten grondslag, zoals lagere prijzen, je hoeft de deur niet uit en: vandaag besteld, eerdaags in huis. Tijd en gemak dus. Waarom zou een bibliotheek dat niet kunnen bieden? 88% Van de huishoudens in Nederland heeft internet. Velen weten hoe een computer werkt en hoe ze uit de online catalogus kunnen reserveren. Zo niet, dan leert de bibliotheek mensen dat graag!

Vees te diere
Wanneer je online iets koopt moet je wel goed kijken wat de eventuele bestelkosten zijn. Een product van acht euro tegen een bedrag van € 6,95 laten bezorgen is niet echt voordelig. En als je dat eens in de drie weken zou doen natuurlijk al helemaal niet.

Dit geldt evenzo voor het bezorgen van bibliotheekmaterialen. Dat moet ook geen vijf euro kosten. Gratis zou natuurlijk ideaal zijn. Nou, misschien kan dat ook wel! Bijvoorbeeld door koppeling aan een abonnement, zoals de sterkaart. Mensen met een andere kaart zouden dan moeten upgraden; maar het relatief kleine verschil in prijs levert wel tal van voordelen op.

Onderzoek
Bovenstaande gedachtespinsels zijn niet uniek, specifiek Vlissings of Zeeuws. Binnen de bibliotheekbranche vindt bij meerdere bibliotheken onderzoek plaats naar thuisbezorgen en/of zijn er zelfs al ervaringen opgedaan. Vlissingen en de andere Zeeuwse bibliotheken overwegen dit jaar, in samenwerking met Biblionet Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen, ook een studie hiernaar.

Ik ben benieuwd wat lezers van thuisbezorgen van bibliotheekmaterialen vinden. Opmerkingen en suggesties zijn zeer welkom.

Auteur

Rubrieken Dienstverlening

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA