BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

17 februari 2012 @ 10:00 door | Geen reacties

Hoe kiezen kids?

lezenIn de Verenigde Staten zijn al heel wat bibliotheken die meer e-boeken dan papieren boeken uitlenen. De verkoop van e-boeken steeg er de afgelopen twee jaar met meer dan tien procent.

Omdat ik ervan overtuigd ben dat deze situatie zich over -zeg vijf jaar- ook in Nederland zal voordoen, volg ik met belangstelling welke invloeden elektronische boeken op consumentengedrag hebben. Eén van de vragen die daarbij speelt is: hoe maakt men een keuze uit boeken als die niet meer fysiek op een plank staan?

Een gewaardeerd collega attendeerde mij op een blogbericht van een bulletin voor schoolbibliotheken: The Digital Shift. Eergisteren maakte zij melding van een onderzoek onder tweeduizend ouders van kinderen van nul tot twaalf en duizend teenagers van 13 tot 17 jaar om te weten te komen of boekhandels en bibliotheken nog een rol spelen bij het maken van een keuze uit boeken, nu steeds meer boeken elektronisch worden.

Typisch?
Is het typisch Amerikaans om een dergelijk onderzoek te richten op ouders van jonge kinderen. Maken zij écht de keuze van boeken voor hun kinderen, of doen kinderen dat overwegend zelf?
In onze bibliotheek komen natuurlijk nog steeds kinderen met hun ouders boeken uitzoeken, maar smaak en voorkeuren van kinderen spelen daarbij een doorslaggevende rol. Gelukkig maar, want de meeste ouders hebben de afgelopen twintig jaar geen jeugdboek gelezen en blijven dan toch al gemakkelijk hangen bij hun voorkeuren van destijds, zoals Rupsje Nooitgenoeg of Kleine Beer ga je mee? Nog erger is het als men enthousiast is over Jip en Janneke of De Kameleon-serie.

Deskundige hulp
Nee, in Nederland mogen kinderen overwegend kiezen wat ze willen. Sinds vijf jaar brengen we op steeds meer scholen een mediatheek met duizenden boeken én een deskundige medewerker, die kinderen helpt bij het maken van een keuze en daarmee hun smaak en bekendheid met het zeer uiteenlopende boekenaanbod ontwikkelt. Kinderen zijn dan helemaal niet meer afhankelijk van de vraag of ouders hen daarbij wil helpen of niet.

Beurzen
Maar even terug naar het onderzoek. Een website als Amazon.com blijkt niet het belangrijkste hulpmiddel voor ouders om tot een keuze uit het aanbod te komen. Bijna driekwart hoort van de kinderen welke titels zij leuk vinden, 44% oriënteert zich in de boekwinkel, 34% in de openbare bibliotheek, 31% ontvangt tips van leerkrachten en 28% via de schoolbibliotheek. Amazon sluit de rij van tipgevers met 19%.
Voor de allerjongste kinderen baseren ouders hun keuze van boeken voornamelijk opd e boekhandel, maar ook boekenbeurzen op school scoren hoog: een kwart maakt daar hun keus. We moeten serieus nadenken of dergelijke beurzen hier ook kunnen aanslaan.

Tieners
Terwijl veel ouders nog de voorkeur blijven houden voor papieren boeken, lijken teenagers massaal te vallen voor e-boeken. Vorig jaar zei 17% van de 13- tot 17-jarigen graag boeken te lezen. Dit jaar is dat percentage gestegen tot 23% en dat komt, zo stellen de onderzoekers, waarschijnlijk door de opkomst van het e-boek. Zes op de tien tieners beschikt over een e-reader of iPad.
Ouders willen er nog niet graag aan, want -zo stellen zij- kinderen concentreren zich beter bij een papieren vorm, worden door e-boeken sneller afgeleid en hebben al zoveel technologie om zich heen. Voor zichzelf verwacht 56% van de ouders dat zij binnen enkele jaren voornamelijk elektronisch zullen lezen.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Auteur

Rubrieken Algemeen

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA