BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

3 december 2012 @ 10:08 door | Geen reacties

Niveau B1

Heeft u ook wel eens een tekst gelezen waarbij u al na ongeveer 30 seconden het spoor bijster was, u bepaalde zinnen wel drie keer heeft moeten lezen en na het lezen van de hele tekst zoiets had van ‘wat staat er nou eigenlijk?’, vervolgens de hele tekst nog maar een keertje ging lezen en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat u het toch niet helemaal snapte en maar eens voorzichtig bij anderen ging informeren wat er nou precies mee bedoeld werd omdat de tekst voor u meer vragen dan antwoorden opleverde?

Wat zegt u?
De zin die u net heeft gelezen bestaat uit 92 woorden. En dan staat er nog geen ‘vakjargon’ in of woorden als ‘derhalve’, ‘bovengenoemde’, ‘enigszins’, ‘evident’, ‘prudent’ en ’ruggespraak’. En dan gaat het ook nog niet eens over bepaalde voorwaarden waar u aan moet voldoen, een bijsluiter van medicijnen of een uitleg van een overheidsinstantie.

Jip en Janneke
U begrijpt het hopelijk al, dit blogpostjje gaat over taalgebruik. En vooral over eenvoudig taalgebruik. Door mensen die daarvoor hebben doorgeleerd, vaak Jip-en-Janneketaal genoemd.
Want daar ben ik op dit moment beroepsmatig heel erg mee bezig. Een boodschap zó overbrengen, dat de lezer precies begrijpt wat je bedoelt. Schrijven op het zogenaamde B1 niveau. De Raad van Europa heeft een systeem ontworpen, waarmee het taalniveau van mensen en teksten kan worden gemeten: het ‘Common European Framework’.

Een ABC’tje
De methode kent drie niveaus.
Taalniveau A is het basisniveau, waarbij mensen in staat zijn eenvoudig geschreven teksten te begrijpen. Korte en duidelijke zinnen.
Taalniveau B wordt ook wel ‘Eenvoudig Nederlands’ genoemd. Dit moet zo’n 95% van de bevolking kunnen begrijpen. Ook mensen die geen hoge opleiding hebben gehad en voor hun werk nooit hoeven te lezen. Een duidelijke volgorde in de tekst, korte zinnen (maximaal 10-12) en woorden die je elke dag gebruikt.
Taalniveau C. Het hoogste niveau, waarbij mensen in staan zijn om ook ingewikkelde teksten te begrijpen. Dit betreft dan teksten met wat langere zinnen, met woorden die we niet elke dag gebruiken (‘prudent’) en vakjargon.

Uitdaging
Het blijft moeilijk, een tekst zo schrijven dat mensen ook begrijpen wat er staat. Ook ik zak af en toe door het ijs. Gelukkig biedt onze catalogus vaak hulp. En mijn collega’s aan de balie kunnen u ongetwijfeld ook verwijzen naar interessante websites over dit onderwerp. Altijd handig!

Auteur

Rubrieken Algemeen

Trefwoorden

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA