BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

22 april 2014 @ 08:43 door | 4 reacties

Tablet Café bewijst zijn nut

Een krantje lezen, een boek inkijken, of wat speurwerk verrichten in de bibliotheekcatalogus. Bibliotheek Vlissingen leent zich ervoor en is een onmisbare ontmoetingsplek voor veel mensen. Sinds enige tijd organiseert de bieb naast DigiDesk ook speciale bijeenkomsten voor Ipad- en andere tabletbezitters. Zo was er donderdag 17 april weer een Tablet Café.

Handige tips
Het accent van het Tablet Café ligt op de uitwisseling van ervaringen met deze apparaten. Bijvoorbeeld het installeren van apps, het binnenhalen van e-books, de registratie van de tablet en het koppelen van e-mailadressen aan de tablet. Bibliotheekmedewerkers geven tips om de mogelijkheden van de tablet te benutten.

Bang
Zo’n 17 mensen druppelen de bibliotheek binnen met hun Ipad en tablet. Zo ook Anne Stoetze, ze is Duitse en woont nu zes jaar in Nederland. Ze zegt: “Deze week heb ik een tablet gekocht, maar durf hem bijna niet aan te raken als ik alleen ben. Straks doe ik iets verkeerd!”.

Bang zijn om iets fout te doen, je ziet het vaker bij vooral oudere mensen die niet veel ervaring hebben met internet of computers. En dan kan vooral het gebruik van een tablet moeizaam gaan. Het zijn gevoelige beeldschermen, waarbij een kleine aanraking al verandering van beeld kan betekenen. Een paar goede tips kan de onervaren tabletgebruiker al een eind op weg helpen.

Druk op de knop
Onder het genot van een kopje koffie blijven de vragen komen. De bibliotheekmedewerkers Ricardo, Yip en John helpen waar zij kunnen. Soms is het maar een kleine tip of een druk op de juiste knop en iemand is al geholpen. Zo makkelijk kan het gaan. “Thuis heb ik boeken ingekeken over de werking van mijn tablet, maar dit is veel nuttiger”, is een reactie van een bezoeker.

Skypen
Greetje wil een Google-account aanmaken, zodat ze apps kan downloaden. “Ik wil graag skypen met mijn familie, ik krijg het nog niet voor elkaar.” Met een paar aanwijzingen, kon ook ik haar verder helpen. “Ik heb een privé- hulp”, zegt Greetje glunderend. Prachtig om te zien hoe blij iemand kan zijn met een paar simpele tips!

Zelf doen
Veel tips, trucs en apps worden ook onderling uitgewisseld. Met een beetje hulp en door veel zelf te doen en erover te praten met elkaar, krijgen de bezoekers meer vertrouwen in het gebruik van hun apparaat. Vol goede moed gaat iedereen eind van de middag weer huiswaarts, om daar verder de mogelijkheden van de tablet uit te vogelen. Ook Anne is niet meer bang, ze kan nu verder zelfstandig haar tablet gaan verkennen!

Zelfredzamer
Het klinkt simpel, maar het blijkt echt doeltreffend, zo’n tabletbijeenkomst. Vooral voor ouderen. Weten ze eenmaal beter hoe een tablet werkt, dan durven ze erna veel meer zelf te experimenteren. Het helpt ze op weg, maakt ze op deze manier meer zelfredzaam en zelfs minder eenzaam. Want uit onderzoek blijkt dat internet de eenzaamheidsgevoelens bij senioren drastisch kan verminderen. Belangrijk in deze tijd van de zorgbezuinigingen!

Reageren

4 thoughts on “Tablet Café bewijst zijn nut

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA