BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

6 november 2015 @ 14:13 door | Geen reacties

De kunst van het interactief voorlezen

Voor de derde keer op rij organiseerde de VoorleesExpress Walcheren op zaterdag 24 oktober de training ‘interactief voorlezen’ voor een nieuwe lichting (vrijwillige) voorlezers. Alle dertig voorlezers in spe kwamen op hun vrije zaterdag voor deze training naar de bibliotheek. Hieruit bleek hoe serieus ze hun vrijwillige voorleestaak opvatten!

Babyleeftijd
De training begon met het belang en plezier van (voor)lezen. Het beste begin je met ‘voorlezen’ vanaf babyleeftijd. Je beleeft samen met het kindje plezier door erbij te vertellen. Als het kind een eend op een bladzijde ziet, zeg je ‘kwak kwak’ en zing je uit volle borst ‘alle eendjes zwemmen in het water’. Vaak geeft het kind een blijk van herkenning (want dat liedje zingt de juf bij de crèche ook).

Trucs interactief voorlezen
Bij de training ligt de focus op het interactief voorlezen, dat is iets anders dan een boek er doorheen jassen. De kunst van interactief voorlezen is om dat zo te doen dat kinderen oplossingsgericht meedenken over wat er gebeurt in het verhaal. Daar zijn een aantal tips en trucs voor zoals; het stellen van open vragen, waarop je als kind dan vrij kan reageren. Maar ook hele jonge kinderen of kinderen met een andere moedertaal kun je betrekken bij het verhaal door aanwijsvragen en ja/nee vragen te stellen of adequaat te reageren op hun lichaamstaal: ‘Ja, Muis poetst ook zijn tanden, net als jij. Laat maar eens zien hoe jij dat doet’.

Begrijpend lezen
Door met de kinderen naar de voorkant en de titel van het boek te kijken, kun je ze laten voorspellen waar het boek over gaat. Zo leer je ze op een speelse manier begrijpend lezen. Een vaardigheid die ze ook in hun latere leven goed moeten beheersen, denk aan allerlei overheidsinformatie.

Spraakontwikkeling
Duidelijk is dat je met interactief voorlezen aan (jonge) kinderen de taalvaardigheid verbetert en de woordenschat vergroot. Met name door dagelijks voorlezen toont onderzoek aan. Voor de taal- en spraakontwikkeling is het belangrijk dat je vanaf jonge leeftijd een voorleesroutine opbouwt. Wist je dat kinderen die vijftien minuten per dag lezen (voorgelezen worden) duizend nieuwe woorden per jaar kunnen leren?!

Model voor ouders
Wij hechten bij de VoorleesExpress veel waarde aan het model staan voor de ouders van het voorleeskind (er wordt twintig keer voorgelezen). We streven ernaar dat ouders gaandeweg het stokje overnemen. Met z’n allen zorgen we ervoor dat kleintjes grote lezers worden, waar zij heel hun leven profijt van hebben!

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA