BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

8 februari 2016 @ 09:33 door | Geen reacties

Resultaten 2015

Nu het nieuwe jaar ruimschoots zijn intrede heeft gedaan, blikken we weer kort terug op de resultaten van het afgelopen jaar.

Gebruik van de Bibliotheek
Het aantal bezoeken aan Bibliotheek Vlissingen was in 2015 vergelijkbaar met het voorgaande jaar, zo’n 125.000. Eind 2014 waren er 13.935 ingUitleencijferseschreven leners (14.232 in 2014) waarvan 49,2% (50,4% in 2
013) betaalde abonnementen. Het aantal uitleningen daalde met 15% naar 263.000 uitleningen. Van het totaal aantal uitleningen komt 46% voor rekening van Bibliotheek Vlissingen, 22% van Bibliotheek Souburg en 32% van de schoolbibliotheken. Van het totaal aantal uitleningen bestaat bijna 54% uit kinderboeken.

Opmars e-books lenen
Het lezen en lenen van e-books is stijgende. Zweert de één bij het papieren boek, de ander ‘is compleet over’ en leest alleen nog maar in digitale vorm. De meerderheid kiest voor de tussenvorm, een combinatie: digitaal is makkelijk, vooral ‘om mee te nemen’, maar op de bank of in bed liever een echt boek.

Via de Bdigitaal lezenibliotheek kunnen leden kiezen uit duizenden e-books. In 2015 waren er nationaal al zo’n 235.000 actieve webaccounts geregistreerd, die goed waren voor ruim 1,5 miljoen e-bookuitleningen. In Zeeland waren in die periode 6.258 actieve webaccounts en 46.654 uitleningen, specifiek in Vlissingen respectievelijk 820 accounts die goed waren voor 6.100 uitleningen. We zijn benieuwd naar het effect dat de recentelijk gestarte e-bookcampagne van de Koninklijke Bibliotheek zal hebben op de cijfers! We kunnen nu al voorzichtig concluderen dat dit een enorme boost heeft gegeven aan het aantal nieuwe gebruikers en uitleningen van e-books.

Website en weblog
In 2015 voerden we onder onze leden een Klanttevredenheidsonderzoek uit. Zo’n 60% van de klanten is tevreden over de website van de Bibliotheek. Evenwel daalde het aantal bezoeken in 2015 ten opzichte van het voorgaande jaar. Aan de andere kant steeg het aantal ontvangers van de maandelijkse nieuwsbrief van de Bibliotheek. De nieuwsbrief wordt goed gewaardeerd en kan door de hoge nieuwswaarde frequent bezoek aan de website overbodig maken.

BiebBlog, dit weblog van de Bibliotheek,  steeg in 2015 ten opzichte van 2014 voor wat betreft het aantal bezoekers en bezoeken. Dit was goed af te lezen aan het percentage nieuwe lezers van het blog. Een goede motivatie om door te gaan met het schrijven van blogs over de achtergronden van onze werkzaamheden!

Uitgebreide feiten en cijfers over het landelijk gebruik van e-books lenen in 2015 vindt u op het weblog van Raymond Snijders.

Waardering van de Bibliotheek
Bibliotheken Vlissingen en Oost-Souburg hebben niet te klagen over de waardering die zij van klanten krijgen. In het klantenonderzoek medio 2015 scoorden beide bibliotheken een 8 als rapportcijfer. De Bibliotheek wordt frequent bezocht voor het lenen van materiaal ter ontspanning, gevolgd door ‘informatie over hobby’s en vrije tijd’ en ‘informatie voor landen en reizen’. Door de bank genomen zijn bezoekers met name tevreden over het personeel, het gebouw, de inrichting en uitstraling daarvan en de prijs-kwaliteitverhouding. Wat minder tevreden zijn gebruikers hoofdzakelijk over de collectie audiovisuele materialen, de informatieve materialen, de openingstijden en de website.

Ruim driekwart van de ondervraagde klanten weet van het bestaan van één of meer van de nieuwe diensten van de Bibliotheek: e-books lenen, DigiDesk, VoorleesExpres, cursus Klik & Tik, cursus Digisterker en Tablet Café. De mogelijkheid om e-books te lenen bij de Bibliotheek scoort daarbij verreweg het hoogst. De ervaringen met de aangeboden diensten is over het algemeen goed tot zeer goed.

Bibliotheek Vlissingen biedt diensten aan om mensen taalvaardiger en/of digivaardiger te maken. Vindt het publiek dat belangrijk? Slechts 5% vindt dit geen diensten voor de Bibliotheek, 30% vindt dit enigszins van belang dat de Bibliotheek dit doet en 65% is het hier volmondig mee eens!

 

Auteur

Rubrieken Algemeen, Dienstverlening

Trefwoorden , ,

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA