BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

22 november 2016 @ 12:15 door | Geen reacties

Vragen en problemen worden opgelost in het Tablet Café

Je bent nooit te oud om te leren! Het bewijs hiervoor leveren de senioren die het Tablet Café in Ter Reede bezoeken. Een oudere dame met een rollator schuift met haar iPad aan bij de medewerkers van de Bibliotheek voor tabletadvies. Iedere derde dinsdag van de maand bezoekt een tiental ouderen het Tablet Café in het atrium van het woonzorgcentrum.

Tips en trucs
Begin dit jaar startte de samenwerking met Ter Reede. Veel bewoners met een tablet weten deze dienst inmiddels goed te vinden. De ouderen wisselen tips en trucs met elkaar uit. Bibliotheekmedewerker Ricardo, Kevin van der Broek (bibliotheekstagiaire van de opleiding ICT Beheer) en een deelnemer van Senior Web lossen een paar problemen op en geven handige tips over het gebruik van tablets en smartphones. “De meeste vragen gaan over de werking van apps en mailinstellingen. We kunnen bijna alle problemen oplossen, tenzij de tablet stuk is, dan wordt het een lastig verhaal”, zegt Ricardo.

Begrijpelijke taal
Het echtpaar Van Adrighem zijn bekende klanten van het Tablet Café, ook deze dinsdag komen ze wat kennis opdoen. Een medewerker van WVO Zorg verwelkomt de bezoekers met thee en koffie. “We zijn hier voor de vierde keer en we zijn ook al twee keer bij het Tablet Café in de Bibliotheek zelf geweest. De medewerkers leggen alles in begrijpelijke taal keurig uit, dat is ook een kunst hoor”, complimenteert mevrouw Van Adrighem. “Onze dochters hebben niet zoveel met ‘die dingen’, we zijn wat dat betreft moderner dan zij”, lacht haar trotse echtgenoot. Het echtpaar heeft problemen met mailtjes versturen maar Ricardo is hun reddende engel. “Echt een uitkomst hoor, deze uurtjes”, zegt mevrouw Van Adrighem.

Vertrouwd raken
Ricardo organiseert al een aantal jaar de Tablet Cafés van Bibliotheek Vlissingen. Hij vertelt: “Regelmatig vragen bezoekers advies over het aankopen van een tablet. We vragen eerst wat ze erop willen doen en we proberen te achterhalen welk apparaat het meest passend is. Het is belangrijk dat senioren eerst vertrouwd raken met de tablet door er iets op te doen wat hen interesseert. Sommigen vinden Skypen met familie of een game spelen een hele uitkomst. Ze pakken de tablet daarna wat vaker op om zelf verder te ontdekken”.

Intussen rijdt een man met een scootmobiel langs, hij vraagt Ricardo om de wintertijd op zijn telefoon in te stellen. Een simpele vraag, maar deze meneer is er erg mee geholpen. Een andere bezoeker heeft zijn apps nooit geüpdatet, waardoor ze niet meer goed werken. Een paar updates later, en ook deze bezoeker kan weer vooruit.

En de oudere dame met de rollator? Kevin heeft haar inmiddels een stuk wijzer gemaakt op het gebied van foto’s archiveren op haar iPad. De foto’s van haar dochters bruiloft staan nu in de juiste map!

Doorstart
De Bibliotheek gaat de samenwerking met WVO Zorg voortzetten in 2017. Iedere derde dinsdag van de maand kan iedereen het Tablet Café in Ter Reede bezoeken, aanmelden is niet nodig. Het echtpaar Van Adrighem is er blij mee: “Er zijn zoveel nieuwe ontwikkelingen, we willen bijblijven! Met hulp van de biebmedewerkers komen we er wel!”

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA